MINISTERUL
EDUCAȚIEI NAȚIONALE
GRĂDINIȚA CU PROGRAM PRELUNGIT „CLOPOŢICA”
URLAȚI, STR. TUDOR VLADIMIRESCU NR. 2
TEL. O244.272.118
E-mail : urlatigradinita@yahoo.com
gradinitaclopotica.blogspot.com
PROIECT DE DEZVOLTARE INSTITIȚIONALĂ
2018-2021
1. PREZENTARE GENERALĂ
Unitatea
preșcolară este situată în partea centrală a oraşului, în apropierea Şcolii
Gimnaziale ”Cănuță Ionescu”, a Liceului teoretic ”Brâncoveanu Vodă” Urlați, dar
și în apropierea altor instituții importante ale orașului, cum ar fi Primăria
orașului Urlați sau Poliția Locală Urlați.
Construcţia
a fost dată în folosinţă în anul 1969, fiind construită special pentru
învăţământul preşcolar. Funcţionează într-un corp de clădire (parter şi etaj)
şi corespunde cerinţelor educaţionale şi igienico-sanitare, iar curtea este generoasă ca spaţiu, fiind dotată cu
aparate de joacă pentru copii.
Localul
este bine întreţinut, dispune de circuitele necesare şi în anul 2008 s-au
efectuat lucrări de reparații din fonduri europene: revizuire a hidroizolaţiei,
instalaţiilor termice, electrice, sanitare, de gaze, s-a înlocuit tâmplăria şi
s-a refăcut faţada clădirii. Procesul instructiv-educativ a înregistrat
rezultate bune. Activitatea de proiectare este corespunzătoare şi respectă
cerinţele curriculumului naţional. C.D.S. aprobat la nivelul unităţii permite
desfăşurarea unor activităţi opţionale ca: limba engleză și dans modern sub îndrumarea
profesorilor calificaţi şi pe baza planificărilor semestriale. Oferta
activităţilor extraşcolare cuprinde: vizite la obiective culturale, excursii,
spectacole de teatru şi circ, serbări, participarea la concursuri regionale,
naționale și internaționale.
În
unitatea preșcolară s-au derulat proiecte ca: Lumea văzută cu ochi de copil,
Vreau să ştiu, Prichindei în lumea basmelor, Curcubeul schimbării , Ruti ne
învaţă lecţii despre viaţă sau “Scoala de bani”.
INDICATORI DE STRUCTURĂ, CONTEXT ȘI STARE
la septembrie 2018
Tipul unității de
învățământ –Gradiniţa cu program prelungit şi program normal
Forma de învaţamânt –
zi
Unitatea scolara –
cu personalitate juridică cu două structuri:
Grădinița Valea Urloi şi Grădinița Jercălăi
Servicii oferite –
Internet, Centru de Resurse pentru
Educatie si Dezvoltare, cabinet medical, loc de joaca amenajat şi dotat cu
aparate de joacă , sali de clasa mobilate si utilate la standarde superioare.
Unitatea funcţioneaza în
cladiri cu destinaţie –grădiniță;
Construcţia
gazduieste : 5 grupe de
program prelungit
6 grupe de program normal
Structura Valea Urloi găzduiește 1 grupa
combinata
Structura Jercalai găzduiește 1 grupa
combinata
Spaţiul de învaţamânt: -
numar de cladiri - 3
Situaţia
juridica a terenului : cladirile existente si
terenul sunt în proprietatea Consiliului Local al orașului Urlați
I.
DIAGNOZA MEDIULUI
1.
CULTURA ORGANIZAŢIONALĂ
2.
RESURSE CURRICULARE
3.
RESURSE UMANE
4.
RESURSE FINANCIAR - MATERIALE
5.
ANALIZA SWOT
II. VIZIUNEA
III. MISIUNEA
IV.
ŢINTE STRATEGICE
V. OPŢIUNI STRATEGICE
VI.
MONITORIZAREA ŞI EVALUAREA PROIECTULUI
I. DIAGNOZA MEDIULUI
I.1.CULTURA
ORGANIZAŢIONALĂ
Climatul grădiniței este unul stimulativ,
de toleranţă şi cooperare, dinamic şi inovator, incluziv. Valorile dominante ce caracterizează membrii
sunt: responsabilitatea, cooperarea,
generozitatea, munca in echipă, încrederea şi respectul faţă de copil și familia acestuia, devotamentul,
libertatea de exprimare, receptivitatea şi creativitatea, chiar dacă mai apar
uneori manifestări de conservatorism sau automulţumire. Regulamentul intern
este elaborat și supus atenţiei organizaţiei. Odată aprobat, acesta cuprinde
norme privind activitatea pe diferite compartimente și comisii de lucru, precum
şi fişele posturilor pentru toate categoriile de personal.
I.2. RESURSE
CURRICULARE
Materialele
curriculare pentru nivelul preşcolar sunt:
- planuri de
învăţământ;
-
programe şcolare;
-
planificări
calendaristice ;
-
auxiliare curriculare
;
-
scrisori metodice;
-
caiete de lucru.
Parteneriate
educaționale desfășurate in anii anteriori cu:
-
Primăria Urlați
-
Şcola Gimnazială ”Cănuță Ionescu” Urlați
-
Liceul teoretic ”Brâncoveanu Vodă” Urlați
-
Scoala gimnaziala “Nicolae Iorga” Ploiesti
-
Gradinita step by step “Raza de soare” Ploiesti
-
Teatrul GEOLY ART
-
Teatrul “Trilby” Ploiesti
-
Gradinita cu program prelungit
”Azur” Constanta
-
Gradinita cu pp si pn “Frunza de stejar” Plopeni
I.3. PREZENTAREA
RESURSELOR UMANE
Număr de copii
înscriși la începutul anului școlar 2018/2019- 332 preșcolari
Personalul
unităţii:
Didactic:
§ 13
educatoare titulare
§ 1director
degrevat
§ 4
educatoare suplinitoare;
§ 1
educatoare necalificata.
Didactic auxiliar
:
§ contabil
0,5 normă
§ administrator 0,5 normă
§ secretar 0,5 normă
Nedidactic: 3 norme
§ îngrijitoare
5 norme
§ fochist
1 normă
§ bucătar
1 normă
§ muncitor
necalificat bucătărie 0,5 normă
§ muncitor
necalificat spălătorie 0,5 normă
Asistent
medical 1 normă cu program la dispozitia
Primariei Urlati
Calitatea personalului didactic
-
18 din 19 cadre didactice
sunt calificate ;
-
11 educatoare au gradul
didactic I ;
-
16 educatoare au terminat
cursuri universitare ;
-
3 au master didactic, iar
o educatoare urmeaza un curs de master didactic;
-
1 cadru didactic este
formator si autor de lucrari de specialitate cu ISBN;
-
4 cadre didactice au
participat in ultimii 3 ani ca
evaluatori in comisii la nivel judetean sau national.
INDICATORI DE
PERFORMANŢĂ ŞI DE EVALUARE A CALITĂŢII
·
Rezultate şcolare bune şi
foarte bune la clasa ;
·
Numărul mare de cereri la
înscrierea copiilor în grădiniţă ;
·
Frecvenţă bună;
·
Activităţi sociale şi
culturale ;
·
Permanent s-a
urmărit satisfacerea cerinţelor
părinţilor într-o măsură cât mai mare;
·
Multe concursuri la care
s-au obţinut rezultate bune şi foarte bune de către copiii participanţi;
·
Proiecte educaţionale şi parteneriate locale
derulate cu şi pentru preşcolari, pentru socializarea şi responsabilizarea lor
viitoare.
I.4. RESURSE MATERIALE
ȘI FINANCIARE
An
financiar 2018
-
Buget local initial: 145
000 lei
-
Suplimentare de buget
24.09.2018 : 20 000 lei
Total aprobat 2018 : 165 mii lei
INVENTARUL
SPAȚIIlLOR EXISTENTE
v 8
săli de grupă
v 1
cabinet medical
v 1
izolator
v centru
CRED
v 1
cabinet director
v 1
cabinet administrator
v secretariat
v 1
bucătarie
v 1
oficiu bucătărie
v 2
magazii de alimente
v 1
magazie “corn si lapte”
v 1
vestiar bucătărie
v spălătorie
v magazie
exterioară
v spațiu de joacă 4000 mp dotat cu aparate de
joacă
v câte o grupă cu toalete,
lavoar și hol la structuri
I.5. ANALIZA SWOT
I.5a. CURRICULUM
Puncte tari:
-
Parcurgerea curriculumului în
spiritul aplicării metodei proiectelor conform legislaţiei
şi metodologiei în vigoare;
-
Realizarea CDŞ-ului la alegerea părinţilor şi cu implicarea multor copii ;
-
Existenţa unor materiale curriculare bogate (planuri de invăţământ, programe şcolare, auxiliare curriculare, ghiduri, softuri educaţionale) ;
Puncte slabe:
-
Oferta CDŞ nu satisface în totalitate nevoile tuturor copiilor
şi părinţilor ;
-
Insuficienta
abilitate a educatoarelor în raport cu diversitatea solicitărilor şi lipsa de
profesori pentru tematica dorită;
-
Introducerea în
desfăşurarea activităţilor a unor elemente de noutate din Planul Dalton (în conformitate cu
scrisoarea metodică pentru anul școlar 2016/2017);
Oportunităţi:
-
Identificarea
nevoilor de formare continuă profesională a cadrelor didactice;
-
Realizarea colaborării cu profesori voluntari pentru diversificarea CDŞ;
-
Existenţa materialelor de specialitate
pentru implementarea curricumului naţional;
-
Elaborarea de ghiduri de bună practică
pentru aplicarea curricumului de către cadrele didactice din unitate;
Ameninţări:
-
Imposibilitatea desfăşurării
activităţilor opţionale
care necesită sprijin financiar mai mare din partea părinţilor;
-
Existenţa de materiale curriculare
neavizate de MEN;
I.5b. RESURSE UMANE
Puncte tari:
-
Personal didactic calificat 95 %;
-
Personal didactic
bine pregătit, cu grad didactic I
(60% la 1 sept 2018) şi cu
experienţă didactică deosebită ;
-
Personal didactic
cu studii superioare 85 %;
-
Disponibilitatea cadrelor didactice de
lucru în echipă;
-
Relaţiile
interpersonale existente favorizeaza un climat socio-afectiv deosebit şi stimulativ;
-
Personalul nedidactic
bine format pentru servicii sociale şi educaţionale;
Puncte slabe:
-
Slaba implicare a cadrelor didactice
debutante în activitatea
organizaţiei şcolare;
-
Lipsa
unui cadru medical în tura de după amiază;
-
Existenţa de cadre didactice ce nu au
competenţe de utilizare a calculatorului;
-
Conservatorismul şi
automulţumirea unor cadre didactice privind organizarea şi desfăşurarea activităţilor
centrate pe nevoile copiilor;
Oportunităţi:
-
Perfecţionarea la nivel superior prin cursuri
universitare;
-
Existenţa unei oferte bogate de formare
profesională;
-
Organizarea schimburilor de experienţă
numeroase şi diversificate din punct de vedere al conţinutului: sesiuni de
comunicări, simpozioane, cercuri pedagogice, Work – Shop, conferințe;
-
Relaţii de parteneriat real cu învăţătoarele ce preiau
grupa mare şi părinţii;
Ameninţări:
-
Timpul insuficient acordat de familie nevoii copilului de
a comunica şi de a interacţiona;
-
Plata personală a cursurilor de
formare ;
-
Fluctuaţia cadrelor didactice şi a
personalului didactic auxiliar;
-
Existenţa familiilor
monoparentale şi a copiilor aflaţi în grija bunicilor deoarece părinţii
lucrează în străinătate;
-
Creşterea numărului
de copii cu deficienţe şi hiperactivitate şi absenţa unor cadre specializate de
îndrumare;
-
Existența părinților cu posibilități materiale scăzute
sau care nu își găsesc locuri de muncă;
I.5c. RESURSE MATERIAL-FINANCIARE
Puncte tari:
-
Clădire
corespunzătoare pentru activitatea preşcolară;
-
Dotare cu aparatură
modernă;
-
Mobilierul din toate sălile a fost înlocuit cu mobilier
modular, specific lucrului pe sectoare;
-
Fondul de material didactic şi de carte a fost îmbogăţit;
-
Conectarea la Internet pentru intreaga unitate;
-
Curtea este dotată cu aparatură de joacă
conform normelor de siguranţă şi securitate, specifice preşcolarilor;
Dotarea cu materiale
didactice, jocuri, planse, casete,jetoane;
Puncte slabe:
-
Lipsa unui sistem de securitate performant ;
-
Materialul didactic depăşit fizic şi moral;
-
Insuficiente fonduri
băneşti la momentul actual, pentru reparaţii, achiziţii şi investiţii;
Oportunităţi:
-
Descentralizarea şi autonomia instituţională;
-
Îmbogaţirea bazei materiale cu ajutorul
resurselor extrabugetare;
-
Existența unor societăți comerciale cu
putere financiară (P&g Urlați, Oltina Impex SRL, SC Pearl K&D, Salt
Comfort)
-
Implicarea părinţilor în întreţinerea şi
îmbogaţirea patrimoniului prin donații;
Ameninţări:
-
Populaţia care folosește spațiul de joacă al grădiniței;
-
Legislaţie ambiguă şi nestimulativă pentru
potenţialii sponsori;
I.5d. RELAŢII COMUNITARE ŞI DE
PARTENERIAT
Puncte tari:
-
Colaborarea cu părinţii
în cadrul proiectelor: “Ruti ne invață lectii despre viață”, “Curcubeul
schimbării”, “ Educație financiară prin joc“, “Prichindei în lumea basmelor” “Lumea
văzută prin ochi de copil”;
-
Colaborare cu şcolile din oraș desfăşurată ritmic şi
constructiv;
-
Organizaţia promovează relaţii de colaborare şi de
parteneriat cu diferiţi factori (biserica, biblioteca,
pompierii, poliţia, muzeul de istorie, teatrul de
păpuşi);
-
Există în derulare proiecte şi parteneriate care contribuie la socializarea copiilor;
-
Colaborarea cu PrimăriaUrlați și suplimentarea bugetului
cu 20 mii lei față de cost standard în anul financiar 2018;
-
Prezența promptă a consilierilor locali la ședințele
Consiliului de Administrație
Puncte slabe:
-
Inexistenţa parteneriatelor
cu ONG-uri şi fundaţii;
-
Insuficienta
implicare a părinţilor în actul educaţional şi administrativ datorată situaţiei materiale şi sociale a acestora;
-
Slaba implicare şi reticenţa societăţilor economice de a
efectua sponsorizări;
-
Lipsa unei strategii pe termen lung de
promovare a imaginii unităţii în comunitatea locală;
Oportunităţi:
-
Cadrul legal generat de descentralizare;
-
Diversitatea proiectelor educative propuse spre derulare;
-
Deschiderea unor instituţii pentru schimburi de experienţă sau colaborări diverse;
-
Prezentarea ofertei
în faţa comunităţii;
-
Crearea oportunităţii pentru comunitatea
locală de prezentare a propriilor oferte de colaborare;
-
Posibilitatea grădiniţei de a alege
partenerii de activitate în funcţie de interesele propuse;
Ameninţări:
-
Timpul limitat al părinţilor
poate duce la slaba lor implicare în viaţa unităţii;
-
Lipsa fondurilor
financiare poate îngreuna realizarea,
promovarea proiectelor şi parteneriatelor;
-
Lipsa unei asociații
a părinților din unitatea preșcolară;
I.5.e MANAGEMENT:
Puncte tari:
-
Elaborarea unei diagnoze obiective;
-
Proiectarea realistă a activităţii
manageriale;
-
Elaborarea procedurilor pentru toate
compartimentele;
-
Implementarea eficienta a procedurile
proiectate;
-
Capacitate de comunicare internă şi
externă;
-
Conducere democratică a activităţii
gradiniţei;
-
Capacitatea de a atrage fonduri
extrabugetare;
-
Gestionarea eficientă a resurselor;
-
Capacitatea de adaptare la schimbare şi
rezistenţa la stres;
Puncte slabe
-
Insuficienta monitorizare a activităţilor
derulate în unitate;
-
Slabă delegare de sarcini către membrii
Consiliului de Administraţie și sincope în monitorizarea activității pe comisii;
-
Insuficiente informatii despre rolul si
activitățile comisiilor la nivel de unitate;
Oportunităţi
-
Disponibilitatea partenerilor pentru
promovarea imaginii unitatii;
-
Disponibilitatea partenerilor pentru
dezvoltarea unităţii;
-
Folosirea unor strategii diversificate
pentru atragerea de fonduri extrabugetare;
Ameninţări
-
Legislaţia în continuă schimbare;
-
Termene nerealiste pentru întocmirea de
documente, situaţii, raportări;
-
Supraîncărcarea fişei postului
directorului;
-
Obligaţia de catedră cu normă întreagă;
-
Posibilitatea unei
organizări defectuoase a activităţilor de parteneriat care duce la diminuarea
efectelor aşteptate.
II.
VIZIUNEA
GRĂDINIȚEI
,,Sa preiei copilul cu
veneraţie , să-l educi cu iubire si să-l lasi să plece în libertate’’
Ellen
Key
III.
MISIUNEA
GRĂDINIȚEI
Grădiniţa noastră îşi propune să
asigure calitatea actului educaţional respectand ritmul propriu de dezvoltare al copilului prin stimularea
gandirii, simţirii şi voinţei.
IV.
ȚINTE
STRATEGICE
T1.
Implementarea valorilor educaționale promovate de proiectul Planul Dalton.
T2.
Îmbogățirea resursei umane prin contractarea unui medic școlar și a două norme
de asistent medical;
T3. Reînnoirea
bazei materiale pentru a satisface nevoile unui proces didactic de
calitate;
T4. Creșterea calității educației prin realizarea
unei comunicări interne și externe eficiente.
V.
OPȚIUNI
STRATEGICE
T1. Implementarea valorilor educaționale promovate
de proiectul Planul Dalton.
ü
Aplicarea chestionarelor de satisfacție
beneficiarilor educației;
ü
Achiziționarea materialelor didactice;
ü
Amenajarea spațiului educational;
ü
Stabilirea planificărilor și a programului
de lucru;
ü
Stabilirea modalităților de recompensare a
rezultatelor bune;
ü
Diseminarea rezultatelor în cadru intern
și extern.
Grup țintă: 25 de preșcolari de la program prelungit
și 25 de preșcolari de la program normal (cu posibilitate de extindere).
T2. Îmbogățirea resursei umane prin contractarea
unui medic școlar și a doua norme de asistent
medical;
ü
Aplicarea chestionarelor de satisfacție
beneficiarilor educației;
ü Întâlniri
cu directorul Spitalului Orășenesc Urlați, cu primarul orașului Urlați și cu
medici ai Dsp Prahova;
ü Stabilirea
direcțiilor generale de colaborare;
ü Identificarea
și selecția ofertelor serviciilor
medicale;
Grup
țintă: 130 de preșcolari de la program prelungit
T3.
Reînnoirea bazei materiale pentru
a satisface nevoile unui proces didactic de calitate;
ü Întocmirea
notelor de fndamentare a bugetului;
ü Identificarea
nevoilor specifice sectoarelor de activitate;
ü Achiziția
materialelor didactice ;
ü Colaborarea
permanentă cu instituțiile publice și cu agenții economici pentru finanțare
complementară sau extrabugetară;
Grup
țintă: preșcolari și personalul didactic
T4.
Creșterea calității educației prin realizarea unei comunicări interne și
externe eficiente.
ü Identificarea
căilor de comunicare internă și externă;
ü Stabilirea
planului de acțiune;
ü Asigurarea
fondurilor prin finanțare de bază, complementară sau extrabugetară.
Grup
țintă: personalul unității, părinții și comunitatea locală
VI.
MODALITĂȚI DE MONITORIZARE/EVALUARE
Proiectul va fi monitorizat prin
planificările periodice pe arii curriculare de activitate didactică şi
managerială şi evaluări interne realiste ale factorilor implicaţi: CEAC, Consiliul de
Administraţie, Inspectoratul Şcolar prin pârghii specifice vor constata
periodic măsura în care se realizează ţintele strategice şi vor interveni
pentru reglarea demersurilor.
Fiecare
domeniu funcţional va fi analizat şi se va interveni în stabilirea
priorităţilor la un moment dat;
Realizările
sau nerealizările planului de dezvoltare instituţională se vor regăsi în
analiza managerială semestrială şi vor fi aduse în discuţia consiliului profesoral
al grădiniţei;
Principala
grijă în monitorizare va fi urmărirea impactului asupra grupurilor ţintă cărora
ne adresăm şi la care ne raportăm: preşcolarii, părinţii, cadrele didactice si
nedidactice, comunitatea locală şi partenerii de proiecte pentru a corecta din
mers eventualele disfuncţii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu